Етап перший. Налаштування.
В цій статті я починаю досить важливу для кожного бухгалтера тему обліку податкових зобов’язань з ПДВ. А також автоматичного формування вихідних податкових накладних в BAS Комплексне управління підприємством (КУП).
В попередніх конфігураціях ця процедура була майже не автоматизована. Що у випадку великої кількості клієнтів та варіацій взаємовідносин з ними становилось болючою проблемою. Це вимагало багато часу спочатку на створення документів в програмі, потім на перевірку та пошук помилок, чи все правильно виписано.
BAS КУП, на мій погляд, має вже досить розвинені можливості для коректного обліку ПДВ, зокрема при формуванні вихідних податкових накладних на аванс, отриманий від покупця.
У конфігурації ведеться облік ПДВ вихідного (виникають податкові зобов'язання) і ПДВ вхідного. Цілями обліку вихідного ПДВ є:
● Визначення моменту виникнення і суми виниклих податкових зобов'язань;
● Виписка податкових накладних та додатків до них;
● Включення виписаних податкових документів в Декларацію з ПДВ.
Облік ПДВ ведеться в розрізі ставок ПДВ:
● Основна ставка (в даний час 20%);
● Ставка 7%;
● Нульова ставка (0%);
● Без ПДВ – для звільнених від оподаткування операцій (ст. 197 ПКУ);
● Не ПДВ – для операцій, які не є об'єктом оподаткування (ст. 196 ПКУ; операції поставки організаціями-неплатниками ПДВ);
При реєстрації операції поставки, фіксується номенклатура поставки, що дозволяє автоматично виписувати податкові накладні, а також контролювати необхідність виправлення податкових накладних, раніше виписаних на аванс.
Облік ПДВ ведеться тільки для організацій-платників ПДВ. Чи є організація платником ПДВ – зазначається в обліковій політиці по кожній організації, для якої ведеться облік в інформаційній базі.
Для цього в картці організації на закладці «Облікова політика та податки» необхідно вибрати потрібний шаблон облікової політики або створити новий (потрібний саме вам)
Платниками ПДВ є організації, що мають систему оподаткування «Податок на прибуток і ПДВ» та «Єдиний податок і ПДВ».
Далі на сторінці «Загальна інформація» заповнюється податкові реквізити організації – номер ІПН платника ПДВ, номер свідоцтва платника ПДВ (за наявності). На сторінці «Настройки обліку ПДВ» необхідно вказати інформацію, яка буде за замовчуванням підставлятись в договори з контрагентами, оферти та податкові документи:
- Момент визначення ПДВ – має три варіанти: по оплаті, по відвантаженню та за першою подією.
- Хто виписав податкову накладну – вказується фізична особа, чиїм підписом завіряються виписані податкові накладні.
- Номенклатура заповнення податкових документів на аванс. Номенклатура поставки фіксується в регістрі «Номенклатурний склад для податкових накладних». При отриманні авансової оплати від покупця в банківському документі не вказується ставка ПДВ і не визначається сума ПДВ. Зазначається тільки сума оплати, а також об'єкт розрахунків, за яким здійснюється оплата: договір, рахунок на оплату, замовлення, накладна. Якщо об’єкт розрахунку не містить номенклатурний склад, то податкова накладна на аванс буде виписана на номенклатуру, вказану в цьому полі.
Ці реквізити можуть бути уточнені в окремих договорах з покупцями.
В цьому розділі також визначається порядок виписки податкової накладної за щоденними підсумками роздрібних продажів. Якщо прапор «Формувати підсумкові податкові у роздробі зведено по номенклатурі» встановлений, податкові накладні на ці операції будуть включати один рядок (по одному рядку для кожної ставки ПДВ), в якому буде зазначена номенклатурна позиція, вибрана у відповідному полі. В протилежному випадку податкові накладні будуть містити розгорнутий номенклатурний склад продажу.
Для контрагентів-платників ПДВ заповнюється відповідний прапор, а також дані платника.
Для автоматичного заповнення ставки ПДВ в табличній частині документів реалізації необхідно:
- Визначити ставки ПДВ у номенклатурних картках товарів і послуг:
- Вказати ставку ПДВ за замовчуванням в офертах клієнтів:
Види ставок ПДВ, що підтримує конфігурація:
«Продаж оподатковується ПДВ» - зазначається для операцій реалізації, що оподатковуються ПДВ за основною ставкою. Ставка ПДВ для кожного товару в документі заповнюється автоматично в залежності від ставки, зазначеної в номенклатурній картці (20% або 7%).
«Продаж не оподатковується ПДВ» - використовується для операцій, які не є об'єктом оподаткування навіть у платників ПДВ: продаж цінних паперів, розрахунково-касове обслуговування та ін. (ст. 196 ПКУ).
«Продаж звільнена від ПДВ» вказується для операцій, звільнених від ПДВ (ст. 197 ПКУ). Для таких операцій в документах зазначається ставка «Без ПДВ».
«Продаж на експорт» зазначається для операцій експорту, а також для інших операцій, оподатковуваних за ставкою 0%. Відповідно, в документах зазначається ставка 0%.
Налаштування нумерації вихідних податкових документів виконується в розділі «НДІ і адміністрування» - група «Настройка розділів» - «Регламентований облік».
За посиланням «Настройка нумерації податкових документів» відкривається форма, де необхідний спосіб зазначається встановленням відповідної позначки.
Автоматизована виписка податкових накладних і додатків виконується із форми списку документів «Вихідні податкові документи» (Доступ: розділ «Регламентований облік» - «Облік ПДВ» - «Вихідні податкові документи»).
В шапці обробки вибирається організація, для якої будемо формувати документи, та, при необхідності, потрібний контрагент. Якщо ви хочете сформувати всі вихідні податкові накладні, поля «Клієнт» та «Контрагент» необхідно залишити пустими або очистити.
На закладці «Оформлення податкових документів» зазначаємо дату, станом на яку будуть сформовані податкові документи.
Обробка формує або переформовує документи за певний період. Дата початку визначається повністю автоматично як найраніша з дат, на яку зафіксовано зміну суми податкових зобов'язань або номенклатурного складу поставки. На закладці дата початку виводиться інформативно (червоний напис «документи сформовані в актуальному стані до…»).
Дата кінця (значення поля «На дату») визначається як сьогоднішня (поточна) дата. Можна вручну змінити її; щоб сформувати податкові документи на потрібну дату.
Для того, щоб податкові документи були виписані коректно, необхідно відновити послідовність розрахунків з клієнтами. Це можна зробити за допомогою регламентного завдання або ж безпосередньо перед формуванням документів, натиснувши кнопку «Актуалізувати розрахунки».
Після натискання кнопки «Сформувати податкові документи» програма сформує потрібні податкові накладні та додатки 2, використовуючи наступний алгоритм:
Якщо для вашої організації встановлений «момент визначення бази ПДВ», рівний «По відвантаженню» або «За першою подією»:
- По кожній операції поставки сформується документ «Податкова накладна». Номенклатурний склад податкової накладної заповнюється з регістра «Номенклатурний склад для податкових накладних», тобто визначається номенклатурним складом документа продажу. Дата документа визначається, виходячи зі схеми обліку ПДВ: це буде дата першої події або дата відвантаження.
- Податкові накладні, які будуть виписані за отриманими авансами, ще не закритими документами продажу, заповняться у відповідності до «Об'єкта розрахунку», зазначеного у документі оплати на закладці «Розшифровка платежу».
Якщо оплата надійшла по «Замовленню клієнта», номенклатурний склад податкової накладної визначається відповідно до замовлення.
Але це спрацює тільки в тому випадку, коли в налаштуваннях розділу «Продажі» використання замовлень встановлено відмінне від «Замовлення як рахунок»:
У випадку вибору способу використання замовлень «Замовлення як рахунок» податкова накладна на аванс буде заповнена номенклатурою, яка вказана або в договорі з контрагентом, або в картці організації з реквізиту «Номенклатура заповнення податкових документів на аванс».
Податкові накладні, виписані за авансами, отриманими в рамках договору або взагалі без зазначення «Об'єкта розрахунку», заповнюються номенклатурою, зазначеною як номенклатура для виписки ПН на аванс для договору з покупцем чи організації.
Якщо для організації чи в договорі з клієнтом встановлений «момент визначення бази ПДВ» рівний «По оплаті», податкові накладні сформуються тільки на документи надходження готівкових чи безготівкових коштів за принципом, описаним для отриманих авансів. А саме, з огляду на вказаний в документі об’єкт розрахунків чи номенклатуру для авансів.
В наступних публікаціях я детально розгляну всі можливі випадки формування податкових документів на прикладах.
Олена Албіхіна,
Сертифікований консультант-методист HOTKEY,
Експерт з автоматизації бізнес-процесів.