fbpx
Пн.-Пт. 8:30 - 17:30
(0552) 70 14 30

Як вручну розподілити виробничі витрати на собівартість випущеної продукції.

Приклади створені на базі «1С:Підприємство», конфігурація «Управління виробничим підприємством», версія 1.3.63.1

Шляхи доступу до звітів і документів вказуються для інтерфейсу «Повний».

У даній статті ми розглянемо можливість прямого (ручного) віднесення вартості сировини, допоміжних матеріалів, оплати праці та інших непрямих витрат на собівартість виробленої підприємством продукції.

Прямі виробничі витрати можна розділити на матеріальні і нематеріальні статті. У конфігурації «Управління виробничим підприємством» матеріальні статті мають реквізит «Вид витрат» – «Матеріальні»:

https://hotkey.ua/wp-content/uploads/2020/03/word-image.png

За ним ведеться кількісний і сумовий облік і в регістрах «Облік витрат (бухгалтерський чи управлінський облік)» для цих статей існує додаткова аналітика «Витрата», в рамках якої матеріальні витрати деталізуються до номенклатури:

https://hotkey.ua/wp-content/uploads/2020/03/word-image-1.png

При складанні калькуляцій цей механізм дозволяє проаналізувати склад собівартості аж до кожної сировинної складової.

За нематеріальними статтями ведеться тільки сумовий облік. Тому порядок їх розподілу відрізняється.

У разі, якщо на підприємстві прийнятий ручний метод рознесення видатків на собівартість продукції, 23-й рахунок і відомість з обліку витрат закриються тільки в тому випадку, якщо буде вказано такий розподіл в документах випуску або в регламентних документах:

– «Розподіл матеріалів на випуск» (для матеріальних статей);

– «Розподіл інших витрат» (для нематеріальних статей).

Як заповнити необхідні дані в документах, які формують інформацію про випущену продукцію – «Звіт виробництва за зміну» і «Акт про надання виробничих послуг» з використанням норм витрати (специфікацій номенклатури), докладніше я опишу в одній з наступних публікацій.

Зараз ми поговоримо про окремі документи, які дозволяють включити у вартість вироблених продуктів суму витрат на сировину або нематеріальні витрати (наприклад, послуги зовнішніх підрядників).

Документ «Розподіл матеріалів на випуск» (Доступ: меню «Документи» – «Управління витратами») заповнюється в такий спосіб:

У заголовку документа у відповідних полях вказується «Підрозділ» і «Підрозділ організації», в якому в звітному місяці була випущена продукція. В поле «Період з» проставляється перше число звітного місяця, 00:00:00, в поле «по» – останнє число місяця, час 23:59:59. На закладці «Продукція» вказується перелік виробів, випущених заданим підрозділом в обраному періоді. Випуск відображається в програмі документами «Звіт виробництва за зміну» і «Акт про надання виробничих послуг».

Рекомендується заповнювати цю закладку за допомогою команди «Заповнити». У цьому випадку програма автоматично і коректно заповнить всі ключі аналітики, які були використані при формуванні витрат і випуску.

https://hotkey.ua/wp-content/uploads/2020/03/word-image-2.png

Я покажу два варіанти заповнення таблиці:

Варіант 1:

При виборі команди «Заповнити по випуску» програма заповнить табличну частину вкладки «Продукція» всім переліком випущених за звітний місяць товарів. Далі, за допомогою клавіші «Delete» на клавіатурі або кнопки

https://hotkey.ua/wp-content/uploads/2020/03/word-image-3.png

можна видалити рядки, що містять товари, на які матеріальні витрати розподіляти не потрібно.

Варіант 2:

При виборі команди «Додати з документа випуску» можна вибрати тип документа випуску і конкретний документ. У цьому випадку програма заповнить табличну частину розділу «Продукція» номенклатурою і іншими даними щодо випуску зі Звіту виробництва за зміну або Акту про надання виробничих послуг.

https://hotkey.ua/wp-content/uploads/2020/03/word-image-4.png

Цю процедуру можна повторити кілька разів, якщо в табличку потрібно вибрати інформацію з кількох документів випуску.

Закладку «Матеріали» можна заповнити двома способами:

– вибравши команду «Заповнити» – «Заповнити по залишкам»;

– вибравши команду «Заповнити» – «Додати з вимога-накладна».

https://hotkey.ua/wp-content/uploads/2020/03/word-image-5.png

У першому випадку програма заповнить табличну частину залишками матеріалів за обраним підрозділом. Необхідно залишити тільки ті рядки, які ми хочемо розподілити.

Наприклад, в розділі «Продукція» у нас вказані два види виробів, які були випущені в серпні 2019 року:

https://hotkey.ua/wp-content/uploads/2020/03/word-image-6.png

На закладці «Матеріали» ми вибрали команду «Заповнити за залишками». Програма заповнила кількісні залишки нерозподілених матеріалів в базових одиницях виміру (мається на увазі одиниця виміру, яка вказана для даної складової в картці довідника «Номенклатура», поле «Базова од.»)

https://hotkey.ua/wp-content/uploads/2020/03/word-image-7.png

Необхідно залишити рядки з заповненою ознакою «Номенклатурна група» і «Замовлення на виробництво» (в даному прикладі «Номенклатурна група» повинна містити «Виріб 1» і «Виріб 2», «Замовлення» – «Замовлення на виробництво ПП000000001 від 01.08.2019»). Рядки, що не відповідають вимогам – видалити за допомогою клавіші Delete на клавіатурі або кнопки https://hotkey.ua/wp-content/uploads/2020/03/word-image-8.png на панелі інструментів.

Варіант «Додати з вимога-накладна» вибирається, якщо ви хочете розподілити комплектуючі, списані в одному або декількох певних документах «Вимога-накладна». Після вибору цієї команди відкривається журнал цих документів, в якому ви вибираєте необхідний елемент. Список номенклатури та інші реквізити (номенклатурна група, замовлення на виробництво) в табличну частину перетягується з обраного вами вимоги-накладної. В цьому випадку матеріальна стаття витрат може закритися не в повному обсязі, а лише на кількість і вартість цих складових (якщо були і інші документи списання ТМЦ на витрати виробництва).

На закладці «Розподіл матеріалів» потрібно вибрати команду «Заповнити розподіл» і програма заповнить цю таблицю рядками рознесення вартості матеріалів на виробництво продукції:

https://hotkey.ua/wp-content/uploads/2020/03/word-image-9.png

Після цього в рядках можна змінити кількість матеріалів, віднесених на той чи інший виріб відповідно до облікової політики підприємства. Саме ця кількість і відповідна їй вартість будуть списані по стовпчику «Видаток» Відомості з обліку витрат і кредитом оборотно-сальдової відомості по рахунку 23.

Як налаштовувати відомість я розповідала тут.

Для того, щоб сформувалися записи в регістрах, натискаємо кнопку «Провести».

Документ «Розподіл інших витрат» (Доступ: меню «Документи» – «Управління витратами») виглядає і заповнюється аналогічно. Він використовується для включення нематеріальних статей витрат в собівартість випуску: оплати праці, амортизації, вартості покупних послуг тощо. Відмінність його від документа «Розподіл матеріалів на випуск» в тому, що замість закладки «Матеріали» тут присутня закладка «Інші витрати», яка заповнюється тільки в сумовому вираженні. В табличній частині можна вказати спосіб розподілу витрат, який буде використаний при заповненні закладки «Розподіл інших витрат». Принципи заповнення вкладок і розподілу інших витрат на випуск ідентичні розподілу матеріалів.

https://hotkey.ua/wp-content/uploads/2020/03/word-image-10.png

Наприклад, якщо зазначений спосіб розподілу «за обсягом виробництва», то на закладці «Розподіл інших витрат» ці суми будуть рознесені на номенклатурні групи випущених виробів пропорційно кількості, зазначеній в розділі «Продукція» у полі «Кількість».

Якщо спосіб розподілу невідомий, то витрати розподіляються пропорційно частці вартості.

Після заповнення всіх закладок проводимо цей документ.

Коли в програмі сформовані всі документи випуску, списання матеріальних і нематеріальних витрат, проводимо «Розрахунок собівартості».

Якщо сегрегація вартості сировини та інших витрат між виробами (послугами) випуску відрізняється для бухгалтерського та управлінського обліку, то в цьому випадку необхідно створювати два документа. В одному ставити позначку тільки «Відобразити в упр. обліку», а в іншому – тільки «Відобразити в бух.обліку»:

https://hotkey.ua/wp-content/uploads/2020/03/word-image-11.png   https://hotkey.ua/wp-content/uploads/2020/03/word-image-12.png

Тоді на закладці «Розподіл матеріалів/інших витрат» кількість і суми витрат заповнюються відповідно до управлінської або бухгалтерської облікової політики.

Для підтвердження і перевірки сформованості собівартості випущених продуктів оновлюємо оборотно-сальдову відомість і відомість з обліку витрат.

Якщо і після цього рахунок 231 не закрили, потрібно шукати іншу причину.

Якщо сподобалася стаття, поставте лайк у верхній частині сторінки.

Якщо Вам потрібна консультація по роботі з програмами автоматизації бізнесу, задайте нам питання в чаті або зателефонуйте за контактними телефонами.

Олена Албіхіна,

Сертифікований консультант-методист HOTKEY,

Експерт з автоматизації бізнес-процесів.

 

Підписуйся на корисну розсилку
І дізнавайся про нові акції і спецпропозиції першим!